27 september 2010

Norska terrorister har det inte lätt

Är detta bra eller dålig humor? Vad tycker du? Själv tycker jag att det är hur kul som helst - från norska NRK:s humorserie Uti vår hage:
Liten språkguidning:
tankekors = paradox
tjuebussen = buss nummer 20 eller 20-bussen
arbeids- og inkluderingsministern = arbetsmarknads- och integrationsministern
selvfølgelig = självklart, naturligtvis
diabetes 2 är det som sägs i slutet på klippet
Aljazeera (Al-Jazira, al-Jazeera - det finns flera stavningsvarianter) är ju ett arabiskt tv-bolag, med huvudsäte i Quatar

Synpunkter på YouTube-klippet?
Någon kanske tycker att sketchen göder främlingsfientlighet och aversion mot muslimer och islam.
Jag tror precis tvärtom - annars hade jag heller inte visat klippet på min blogg. 
Och i Sverige kan man numera skämta om allt. Eller finns det fortfarande gränser?

Norska tidningen Verdens Gang hade 2008-01-08 en intervju med männen bakom Uti vår hage:
"I en av episodene baserer handlingen seg på at det ikke er lett å være terrorist i Norge. Her forsøker Bård Tufte Johansen og Harald Eia, i rollene som terrorister, å overtale en gruppe innvandrere til å sprenge seg selv i luften.
- Da vi hadde med statistene som så muslimske ut, og vi kjeftet på de fordi de ikke ville sprenge seg selv i lufta, så syntes de det bare var gøy. Jeg ble helt sjokkert, sier Harald Eia.
- Innvandrerne er veldig bra. De har en imponerende måte å ta slike ting på. De som blir sure på dette, har jeg en følelse av at ikke ser på, sier Bård Tufte Johansen om terrorist-innslaget."

Det är verkligen hög klass på norsk humor. Serien Uti vår Hage från NRK tog jag också upp i mitt förra inlägg. Serien med sketcher sändes i Norge 2003 och 2008 - men har aldrig sänts i Sverige. Märkligt. De senaste dagarna har vi haft mailkontakter, jag och NRK:

Serien har gått i Finland og Danmark og en episode i Belgia, ikke i Sverige. På bakgrunn av din henvendelse så skal vi gjøre et nytt fremstøt og forsøke å selge serien til SVT eller TV4. J Serien har vært presentert på tv-festivalen i Montreux og den ble også tilbudt Norden via Nordvisjonssamarbeidet, men SVT takket den gangen nei. Harald Eia og Bård Tufte Johansen som stod for manus til Ut i vår hage 1 & 2, har nylig sluttet i NRK og har begynt i et nytt selskap. De skal lage en helt ny serie for NRK som heter Storbynatt. Det er per i dag ikke planlagt noen nye sesonger av Uti vår hage.
NRK Underholdningsavdelingen
Jan-Kristian Schriwer,
Controller / Produksjonsleder

14 kommentarer:

  1. Jeg har vokst opp med Eia, Tufte Johansen. De har regjert skjermen i flere år fra starten med lille lørdag. Jeg synes det er humor av høy klasse.

    Etter min mening kan man spøke med det meste, bare man vinkler det riktig. Synes definitivt dette ikke er fremmedfiendtlig.

    SvaraRadera
  2. Tankekors...det är ett ord som är mycket bättre en paradox. Självbeskrivande tycker jag.

    Humorn tycker jag är färskvara, som oftast tappar det vassa när aktualiteten försvinner. Men vissa saker är aktuella över tid. :)

    SvaraRadera
  3. Hej Hakkespett! Ni har verkligen stora humorister i Norge! Och Uti vår hage slår ut allt humoristiskt/"humoristiskt" som har producerats av svensk tv de senaste åren. Svensk humor/"humor" i tv är forcerad, skrikig, uttänjd och handlar emellanåt bara om vem som kan säga flest snuskord på kortast tid. Solsidan i tv4, dock ett stort lysande undantag. Jag har för mig att den sänts också i Norge. Har jag fel?

    SvaraRadera
  4. Hej Antonia! Jag måste erkänna att jag var tvungen att slå upp vad tankekors egentligen betyder. Vissa ord är ju helt olika i norskan/svenskan. Och visst, få ting åldras så fort som humor. Carl-Gustaf Lindstedt, Martin Ljung, Hasse & Tage, Magnus &
    Brasse - deras humor känns tämligen passé vid det här laget. Tycker i alla fall jag.

    SvaraRadera
  5. Jeg lo ihvertfall av dette klippet... :-) Disse to er veldig mye brukt i Norge, og blir det for mye av dem går man lei. Det er et blomstrende revymiljøe i mange byer, bare i Stavanger er det en hel bråte humorister som setter opp revyer i tur og orden. Vi har vår fulle hyre med å rekke å få sett dem alle sammen...

    På NRK TV viser de av og til opptak av gamle norske humorinnslag. Det var enkel humor før i tiden. Noe virker fullstendig utgått på dato, men andre ting ler man av ennå. Otto Nielsens "Fiskeribølgen", fremført av den kjente skuespilleren Rolf Just Nilsen, ler jeg av ennå når de sender den på radio. Jeg har dessverre ikke funnet noe lydklipp av den.

    SvaraRadera
  6. Hej Solveig! Vi i Sverige har också ett antal revygäng ute i landet som brukar slå till vid nyår. Men jag håller ändå Norge som bättre än Sverige i humorsammanhang - både på bredden och på professionell nivå. Och visst finns det "äldre" humor som håller än (Fawlty Towers, exvis). Men mycket är riktigt, riktigt passé. Tycker jag.

    SvaraRadera
  7. jag fattar inte ens 20 % trots att du skrivit ett "leexikon". ALL humor är BRA humor. visst jag gillar t ex inte skämten om engla osv men det finns andra som gör. humor är en subjektiv upplevelse. man kaan inte säga att det här är rasistiskt för då kan man ju sluta skoja om att norrmän är dumma.finnar super, blondiner äår blåsta etc etc

    SvaraRadera
  8. Hej Charlotte! Erkänn att du egentligen förstår norska ganska bra! Även om ni i Östergötland kanske inte är så där "automatiskt" Norge-inriktade, p.g.a att ni finns där ni finns. Alltså på Sveriges framsida ...

    SvaraRadera
  9. Hehe, det der er jo bare morsomt :) Flott du tar dem frem Bengt og til Charlotte, jeg forstår ikke at det er så vanskelig å forstå norsk, vi forstår alt dere sier vi :)

    SvaraRadera
  10. Tack för länkarna! Tyvärr så är det det enda som går att hitta om det på internet. Behöver lite mer kött på benen. Har lyckats få fram från en tidigare arbetskamrat att Ernst tagit livet av sig genom att hänga sig i kristallkronan. Tyvärr, som sagt så finns det ingenstans att leta reda på någon källa, vilket uppgiften kräver. Hur man nu ska kunna hitta en pålitlig källa när man ska göra en uppsats om spöken, är en annan fråga...

    SvaraRadera
  11. Hej Abigail! Visst kan vi svenskar norska! Det är bara det att vi inte gärna vill skryta med det! Bara jag ...

    SvaraRadera
  12. Hej Prinsessanadia! Ja, om det är något som just spöken behöver så är det mer kött på benen! ... och mer ben!

    SvaraRadera
  13. Man ska kunna få skämta om vad man vill ÄVEN i Sverige.

    Ang din kommentar på min blogg, jag har läst eller sätt det citatet någonstans, kommer dock inte ihåg var men citatet satte sig långt inne hos mig, det är inget perfekt citat utan snarare så jag om ihåg det!

    SvaraRadera
  14. Hej Moralensväktare! Instämmer: "Man ska kunna få skämta om vad man vill ÄVEN i Sverige." Men frågan är om det inte är lite friare på det här området i Norge NU. För - var det på 80-talet? - minns exvis att Monty Python-gängets biofilm "Life of Brian" totalförbjöds för en längre tid i Norge. Eller kanske andra saker än i Sverige är lite känsligare att skämta om i Norge?

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments