29 augusti 2010

Svenska Spel bakom stor folkhälsokampanj

Igår fick jag den här påsen alldeles gratis när jag var i tobaksaffären med spel & dobbel på repertoaren.
Men jag gillar ju inte chips, så uppmaningen att skippa chips var i mitt fall helt onödig.

Bakom kampanjen att stryka chips från alla inköpslistor står Svenska Spel.
Spelbolaget som ju leds av multikompetenta Margareta Winberg (S).
Och Winberg är numera inte bara styrelseordförande för Svenska Spel, utan också för Karlstads universitet. 
När (S)-veteranen för några år sedan utnämndes till ambassadör i Brasilien avslöjade hon för SvD att hon emellertid varken kunde dansa samba eller tala landets språk, portugisiska. Men allt annat kan hon ju!

Frågan är då hur det är med kunskaperna hos hennes anställda på Svenska Spel. Spel bör de väl kunna. Svenska är det nog lite sämre ställt med.
För visserligen är texten på påsen kul. Men jag är faktiskt tämligen säker på att den har blivit betydligt roligare än vad Svenska Spel tänkt sig.
Det handlar ju förstås om en kampanj för stryktipset. Eller "STRYK TIPSET" som bolaget titt som tätt har uttryckt saken.
En titt på Svenska Spels hemsida visar exempelvis att det är rena rama lotteriet (!) om de webb-ansvariga prickar rätt när det gäller á eller à. Tio bollar à (!) 25 öre!, som man ju sa på tivoli förr i tiden. Så verkar det ibland vara, språkligt, på Svenska Spel.

Alla skriver vi fel då och då.
Men det är lite synd när företag av Svenska Spels kaliber gör det.
Förresten: WIKIPEDIA om accenter!